سفارشات بالای 1/200/000 تومان، برای ارسال با پست به صورت رایگان ارسال می شود- در اینستاگرام ما رو دنبال کنید

خرید سوتین به صورت اینترنتی
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پریود، چرخه طبیعی بدن من

پریود، چرخه طبیعی بدن من

خلاصه مقاله:

پریود، روند عادی بدن ما خانم ها که تو جامعه سنتی ما ایرانی ها همیشه جز موضوعات درگوشی حساب میشه که باید با دقت درباره اش صحبت بشه و زمانی که به فروشگاه مراجعه میکنیم برای خرید نواربهداشتی داخل کیسه های مشکی قرارش میدن که انگار اتفاق خیلی زشت و خجالت آوریه. من میخوام تو این مقاله به مادرها و فرزندامون کمک کنم که اطلاعات بیشتری بدست بیارن و پریود رو یه چرخه طبیعی بدن مون بدونن و ازش خجالت نکشن.

صحبت کردن درباره موضوع های شخصی و حساسی مثل پریود ( قاعدگی) با فرزندان ممکنه برای والدین و فرزند شون سخت یا خجالت آور باشه ( که نباید باشه) اما فرزندانمون نیاز دارن که اطلاعات درست و دقیقی درباره بدنشون و تغییراتش داشته باشن تا بتونن به راحتی با این تغییرات کنار بیان تا بدن و روان سالمی داشته باشن. پس بهتره اطلاعات دقیقی داشته باشیم تا بتونیم تو شروع سفر بلوغ  راهنمایی شون کنیم.

چرا پریود میشیم؟

در پاسخ به این سوال که چرا هر ماه پریود میشیم باید بگم هدف اصلیش تولید مثل و بارداریه.ما هر ماه چرخه قاعدگی را تجربه می کنیم که تعداد روزهای خون ریزی در هر فرد بین ۳ تا ۱۰ متغیره اما معمولا پریود هفت روزطول میکشه.

 

حالا چطور میشه که پریود میشیم؟

پریود بخاطر تغییرات هورمون ها اتفاق میوفته هورمون هایی به نام های استروژن، پروژسترون که با کاهش مقدار شون در خون ما بدن دستور پریود شدن رو صادر میکنه.

اما چرا کاهش مقدار این هورمون ها باعث میشن رحم خونریزی داشته باشه؟

هر ماه رحم دیواره هاشو با خون لخته شده آماده و محکم کاری میکنه که اگه بارداری اتفاق افتاد محیط مناسبی رو برای جنین محیا کنه چون یک تخمک آزاد شده و منتظر بارور شدنه که وقتی این تخمک بارور نمیشه سطح هورمون ها کم و کمتر میشه و رحم شروع میکنه به تخریب دیواره های ساخته شده و اینجاس که پریود یا عادت ماهیانه اتفاق میوفته.

اولین بار پریود شدم چکار کنم؟

عادت ماهیانه یه چرخه طبیعی تو بدن ما خانم هاست و به سلامت ما کمک میکنه و اصلا خجالت آور نیست. پس زمانی که اولین پریود تون رو تجربه کردید و لباس زیرتون خونی شد حتما با مامان تون موضوع رو درمیون بذارید و ازش بخوایید که نحوه استفاده از نوار بهداشتی رو بهتون یاد بده و بعدش نوبت به مصرف اکسیر جادویی مامان های ایرانی میرسه : “چایی نبات” :) 

از کدوم استفاده کنم؟ نواربهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی؟

انتخاب هر کدوم از این وسیله کاملا به انتخاب شخص و فرهنگ اون جامعه بستگی داره.

  • نواربهداشتی : 

نوار بهداشتی از پنبه و الیاف مصنوعی تهیه میشن و داخلشون موادی دارن که مایعات رو به خودشون جذب میکنن و از نشت خون به لباستون جلوگیری میکنن و همینطور یکی از دردسترس ترین گزینه ها هستند و مصرف شون ریسک کمتری داره و تو چند سال اول پریود پیشنهاد میشه از نواربهداشتی استفاده بشه چون خونریزی زیادی رو تجربه نخواهید کرد. برای مصرف نواربهداشتی کافیه قسمت هایی که چسب داره رو به درستی روی لباس زیرتون بچسبونید.

  • تامپون :

تامپون ها هم از جنس نواربهداشتی ها هستند با این تفاوت که چسبی ندارن که به لباس زیر بچسبن، بلکه باید داخل واژن قرارشون داد تا خون رو بخودشون جذب کنن و در ساعت های تعیین شده که روی بسته بندی تامپون قید شده تعویض بشن تا از بروز شوک سمی جلوگیری بشه. مصرف تامپون تو سال های اولیه پریود پیشنهاد نمیشه. تامپون به هایمن یا بکارت تون آسیب بزنه پس اگر حفظ بکارت براتون مهمه پیشنهاد میشه از تامپون استفاده نکنید.

  • کاپ قاعدگی :

کاپ های سیلیکون طبی نرمی که داخل واژن قرار داده میشن و خون داخلشون جمع میشه و در زمانی که حس کردید نیازه میتونید با دقت از واژن خارج اش کنید و خون جمع شده داخل کاپ رو تخلیه کنید و بعد از شستشو به دقت داخل واژن تون قرارش بدید. اگه قصد استفاده از کاپ قاعدگی رو دارید توجه کنید که به بهداشت کاپ باید خیلی دقت کنید و زمان وارد کردن و خارج کردنش دست هاتون خوب بشویید. مثل تامپون ها کاپ های قاعدگی هم به هایمن آسیب میزنن اگر حفظ بکارت براتون مهمه بهتره از کاپ های قاعدگی استفاده نکنید. کاپ های قاعدگی در دو سایز 1 و 2 و شکل های متفاوتی تولید و عرضه میشن و بهتره تو انتخاب شون دقت کنید. سایز شماره 1 معمولا به خانم هایی که زایمان طبیعی نداشتن پیشنهاد میشه و سایز شماره 2 به خانم هایی که زایمان طبیعی رو تجربه کردن پیشنهاد میشه اما، اگه تو انتخاب سایز شک دارید میتونید از پزشک زنان مشاوره بگیرید.

کی؟ کدوم سایز نواربهداشتی رو استفاده کنم؟

نواربهداشتی ها تو سایز ها و میزان جذب متفاوتی تو بازار موجود هستند که شما براساس میزان خونریزی و اندامتون میتونید ازشون استفاده کنید. 

سایزبندی نواربهداشتی ها

  • خیلی کوچک یا روزانه: پدهای بهداشتی بسیار باریک و کوچکی هستند که برای مصرف روزانه پیشنهاد میشن مثلا روزایی که پریود نیستید اما ترشحات زیادی دارید و امکان تعویض لباس زیرتون رو ندارید. توجه کنید استفاده طولانی مدت این پدها باعث میشن پوست ناحیه واژن حساس بشه و باعث بروز عفونت های قارچی یا باکتریای بشه پس تو مصرفشون افراط نکنید.
  • سایز کوچک : این سایز برای روز های آخر پریود که خونریزی کمه و در حد لکه بینی هست مناسبه. 
  • سایز متوسط : برای روزهای میانی پریود مناسب هستند و زمانی که خونریزی به نسبت سبک تری داریم.
  • سایز بزرگ : مناسب روزهای اول و دوم که خونریزی بیشتره و احتمال نشت خون به لباس هاتون زیاده. پیشنهاد میشه در طول روز استفاده بشن.
  • سایز خیلی بزرگ : این سایز بزرگترین سایزه و برای شب های سخت پریود پیشنهاد میشه تا ریسک نشت خون رو کم کنه.

البته استفاده از هر سایز بستگی به جسه هر شخص داره پس با چند بار آزمون خطا میتونی سایز مناسب و مارکی که باهاش سازگاری داری رو پیدا کنی.

 

در طول هر نوبت پریود چقدر خون از دست میدیم؟

همونطور که قبلتر گفتیم زمانی که پریود میشیم خون از واژن خارج میشه اما مایعی که از واژن بیرون میاد فقط خون نیست ترکیبی از مخاط رحمی و خون هستش. در هر نوبت پریود به طور تقریبی به میزان ۳ قاشق غذا خوری خون از دست میدیم؛ پس ماهیانه بین ۳۰ الی ۵۰ میلی لیتر خون از دست میدیم ( البته این میزان برای پریود های غیر سنگین و نرمال هستش) که وقتی با مخاط رحمی ترکیب میشه فکر میکنیم تمام مایعی که خارج میشه خون هستش که کاملا اشتباهه.

پریود سنگین چیه؟

گفتیم که میزان خونی که تو هر نوبت از دست میدیم ۳۰ الی ۵۰ میلی لیتر هستش اما اگر این میزان بیشتر بشه مثلا به ۸۰ میلی لیتر برسه جوری که عرض ۲ ساعت خون از نواربهداشتی و تامپون نشت کنه به این نوع پریود سنگین یا منوراژی گفته میشه و در صورت ادامه دار شدن باید به پزشک مراجعه کنید.

PMS یا سندروم پیش از قاعدگی چیه؟

به اختلال های پیش از قاعدگی پی.ام.اس میگن که بعد از روز تخمک گذاری آغاز میشه و باعث میشه احساسات متفاوتی داشته باشیم و ممکنه باعث اختلال در فعالیت های روزانه مون بشن مثل:

۱. احساس افسردگی ( که تو بعضی دوره ها شدید و تو بعضی دوره های خفیف میشه)

۲. گرفتگی عضلات ( مثل احساس گرفتگی پاها)

۳. حساس شدن و سفت شدن سینه ها

۴. تیرگی و جوش  صورت

۵. هوس شکلات و شیرینی جات یا کم اشتهایی و حالت تهوع

۶ . مشکل در تمرکز و اختلال در خواب

۷. یبوست یا اسهال و نفخ

تمام اتفاقات به دلیل تغییرات هورمونی و کاهش سطح سروتونین یا هورمون شادی داخل بدن هستش که باعث میشه بعضی روزها بی دلیل غمگین و خسته و بی حوصله باشیم و الکی گریه کنیم.

این علامت های میگن قراره اولین پریودت روتجربه کنی

رشد سینه ها

معمولا ۲ الی ۳ سال قبل از تجربه اولین پریود سینه ها شروع به رشد میکنن که ممکنه حس کنید سینه تون درد میکنه نگران نباشید کاملا عادیه.

رشد موهای زیربغل و ناحیه تناسلی

کم کم موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی تون ضخیم تر و تیره تر میشه و صورتتون شروع میکنه به جوش زدن.

بوی بدن

 با رشد موهای زیربغل بوی بدن تغییر میکنه و نیاز دارید زود به زود دوش بگیرید.

یه ماده لزج

کم کم نیاز پیدا میکنید روزانه لباس زیر هاتون رو عوض کنید چون مایع بی رنگ یا سفید از واژن تون خارج میشه که برای بدنتون مفیده و از شما در برابر بیماری های عفونی محافظت میکنه.

سوالات متداول درباره پریود:

یسری سوالات تکراری درباره پریود هستند که ممکنه پاسخ دقیق و کاملی براشون پیدا نکنید به همین دلیل این سوالات و پاسخ هاشون رو اینجا باهاتون به اشتراک میذارم:

۱.چرا پریود میشیم؟

با ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون بدن زن شروع به تغییر میکنه مثل رشد سینه ها. رشد استخوان ها و شکل گیری دیواره های رحم و آمادگی بدن برای بارداری.

۲.از چند سالگی پریود میشم؟

معمولا اولین پریود بین سن ۱۰ الی ۱۵ سالگی اتفاق میوفته که عوامل مختلفی روش اثر میذارن مثل: تغذیه. محیط و شرایط زندگی. وراثت. اما معمولا خانم ها تو سن ۱۲ سالگی اولین پریود شون رو تجربه میکنن.

۳. قبل از اینکه کلا پریود بشیم امکان بارداری هست؟

این مورد در هر فرد متفاوته. اگر هورمون ها فعال شده باشن و تخمک گذاری انجام شده باشه و شخص رابطه جنسی رو تجربه کنه ( که امیدواریم هیچ خانمی مجبور به کودک همسری و ازدواج زیر سن ۱۸ سالگی نشه) احتمال بارداری وجود داره.

۴. پریود چقدر طول میکشه؟

معمولا پریود ۳ تا ۷ روز طول میکشه و تعداد روز هاش در هر فرد متفاوته.

۵. فاصله پریود با پریود بعدی چقدره؟

معمولا ماهی یکبار ( ۳ هفته یکبار یا هر ۲۱ روز) فاصله بین هر پریود هست.

6. وقتی پریود ام میتونم برم حمام؟

بله. آب گرم تو این دوره به کمتر کردن درد کمک میکنه و این باور که حمام رفتن تو این دوره باعث ابتلا به عفونت، نازایی میشه کاملا اشتباهه و پایه علمی نداره.تو دوره پریود به بهداشت واژنتون توجه ویژه ای بکنید:

  • بیش از 5 ساعت از یک نوار بهداشتی استفاده نکنید.
  • بهتره تو این دوره بیشتر مراقب بهداشت ناخن هاتون باشید چون هنگام شستشو توی دستشویی امکان داره جرم زیر ناخن ها باعث بروز عفونت بشن و حتما یادتون باشه بعد از مدفوع شستشو از جلو به عقب باشه (یعنی اول واژن شستشو بشه سپس مقعد).
  • حتما خودتون رو با دستمال خشک کنید.
  • تو دوره قاعدگی بهتره از ژل های شستشو استفاده نکنید.

علامت های نرمال اولین پریود

تو سال های اولیه پریود یسری چیز ها عادی هستند پس نگران نشید.

۱.نامنظمی در پریود

۲.کوتاه بودن دوره پریود

۳. صورتی رنگ بودن یا کمرنگ بود خون قاعدگی

 

علامت های نگران کننده درباره اولین پریود

اغلب خانم ها تو سال های اولیه تجربه قاعدگی با مشکل مواجه نمیشن اما اگر با موارد زیر روبرو شدید حتما به پزشک مراجعه کنید:

۱.گرفتگی های عضلانی شدید( دل درد و کمردرد های شدید) که با مصرف دارو برطرف نمیشن.

۲.خون ریزی های سنگین

۳. PMS های شدید که تو انجام فعالیت های روزانه مشکل ایجاد میکنه.

۴. تجربه نکردن پریود بعد از ۱۵ سالگی

۵. علارغم گذشت ۳ سال از رشد سینه ها اولین پریود اتفاق نیوفتاده

۶. نامنظمی پریود. اگر ۲ سال از اولین تجربه پریود گذشته و فاصله هر پریود ۳ ماه یا بیشتر هست حتما به پزشک مراجعه کنید.

کی باید با فرزندانمون درباره پریود صحبت کنیم؟

blog.period.1

صحبت درباره این موضوع بستگی به سن و شرایط روحی فرزندانمون داره حتما هم نیاز نیست همه چیز رو یکجا و کامل توضیح بدید سعی کنید ذهن فرزندتون رو برای پذیرش این موضوع آماده کنید. یادتون باشه فرزندانمون نیاز دارن اطلاعات دقیق و درستی دریافت کنن پس از تعریف کردن داستان های عجیب غریب و وحشتناک و ترسوندن شون جدا خودداری کنید.

پاسخ به سوالات و کنجکاوی های کودکانه:

اگه کودک ۴ یا ۵ ساله تامپون یا نواربهداشتی رو دید چی جوابی بدیم؟

بهتره با آرامش و در کمال صداقت موضوع رو براش توضیح بدید و بگید چی دیده/ پیدا کرده: نیاز نیست موضوع رو کامل باز کنید به یه توضیح کوتاه اما قانع کننده بسنده کنید مثلا: مامان بعضی روزها حالش خوب نیست و لازم داره از اینا استفاده کنه که حالش خوب بشه. بدترین واکنش عصبانیت و دروغ گفتن یا ترسوندن کودکه.

اگه کودک ۶ تا ۸ ساله پرسید مامان این چیه چه جوابی بدم؟

تو این سن فرزندتون به سنی رسیده که میتونه موضوعات مختلف رو درک کنه پس تو توضیحاتمون یک قدم جلوتر میریم و جزییات بیشتری رو میگیم.

مثلا: مامان جان دیگه بزرگ شدی بهتره بدنت رو بهتر بشناسی, خانم ها وقتی بزرگ میشن بدنشون هم تغییر میکنه مثلا قدشون بلند تر میشه دست هاشون بزرگ تر میشه خوشگلتر میشن سینه هاشون رشد میکنه توی شکم شون هم یه تغییراتی ایجاد میشه که بهشون میگن پریود یا عادت ماهیانه و این یعنی هر ماه از واژن ( میتونید با اشاره به آلت تناسلی یا کلمه واژن یا هر کلمه ای که تو فرهنگ تون هست به واژن اشاره کنید) خون خارج میشه و برای اینکه لباس هامون کثیف نشه و راحت تر باشیم از نوار بهداشتی یا تامپون استفاده میکنیم.

بعد ها به مرور زمان موارد دیگه رو بیشتر توضیح بدید یا اگه حس میکنید نمیتونید از پس توضیح این موضوع به خوبی بربیایید از مشاور مهدکودک یا مدرسه یا یکی از اعضای خانواده که اطلاعات خوبی داره و با فرزندتون رابطه خوبی داره بخوایید که موضوع رو با فرزندتون در میون بذاره.

پیش قدم شو

اگر فرزندتون ۷ یا ۸ ساله شده و سوالی درباره پریود نپرسید شما پیش قدم بشید و موضوع رو براشون توضیح بدید اما بهتره تو زمان مناسبی سر صحبت رو باز کنید. برای مثال:

۱.وقتی فرزندتون پرسید بلوغ یعنی چی؟

۲. بچه ها از کجا میان؟

۳. وقتی دارید نواربهداشتی میخرید یا نواربهداشتی،تامپون یا کاپ قاعدگی رو میبینن

۴. ازشون بپرسید چیزی درباره پریود شنیدن؟

حالا میتونید به راحتی سرصحبت رو باز کنید و قدم به قدم توضیح بدید. قبل تر یک مثال برای باز کردن موضوع براتون گفتیم. و یادتون باشه میزان باز کردن موضوع به سن و میزان درک فرزندتون بستگی داره.

توضیح عادت ماهیانه به پسر ها

ممکنه صحبت کردن درباره پریود با فرزندان پسر براتون سخت باشه اما با داشتن اطلاعات صحیح نه تنها توضیح موضوع برای خودتون آسون میشه بلکه از دریافت اطلاعات اشتباه از محیط اطراف و دوستان توی مدرسه جلوگیری میکنید و فرزندتون رو به شخص آگاه تری تبدیل میکنید که باعث میشه در آینده همسر و پدر با ملاحظه و آگاه تری بشه. بهتره برای توضیح عادت ماهیانه به فرزندان پسرتون به موارد زیر خیلی دقت کنید:

  1. سن : با توجه به سن و میزان درک فرزندتون موضوع رو براشون توضیح بدید. 
  2. شرمساری زدایی : برای پسر ها توضیح بدید که عادت ماهیانه روند طبیعی بدن زن هاست و نشان دهنده سلامت بدن اون هاست و اصلا چیز کثیف یا خجالت آوری نیست و زن ها رو تبدیل به انسان ضعیفی نمیکنه.
  3. نکات مثبت قاعدگی مطرح کنید : قاعدگی نشان دهنده سلامت زن هاست که بدن رو برای بچه دار شدن آماده میکنه.
  4. پسر ها و دختر ها تفاوت دارن : براشون توضیح بدید بدن زن ها و مرد ها متفاوته و درباره عملکرد رحم براشون توضیح بدید.
  5. دانش خودتون رو افزایش بدید : توضیح یسری مسائل ظریف و مهم به کودکان ممکنه چالش بزرگی باشه پس بهتره قبلش اطلاعات خودتون رو بروز کنید و روی جمله هایی که قراره بگید خوب فکر کنید و اگه حس کردید به تنهایی نمیتونید از پس این موضوع بربیایید از کتاب ها و فیلم های آموزشی کمک بگیرید.

کنجکاوی های فرزندان :

  • فرزندتون نواربهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی رو دید و از تون پرسید “مامان این چیه؟” چطور باید واکنش نشون بدید؟

بدترین واکنش عصبانی شدن و شرمنده کردن فرزندتون از سوالیه که پرسیده و یا پاسخ ندادن و یا بی توجهی به سوال اش هست پس بهتره خونسردی تون رو حفظ کنید و موضوع رو در حد درک شون براشون توضیح بدید و توجه کنید اطلاعات صحیحی در اختیارشون قرار بدید.

  • مامان چرا حال آبجی بده؟ 

اگر خودتون یا فرزند دخترتون در طول پریود انقباض های شدیدی رو تجربه میکنید و فرزند پسرتون نگران شد پاسخ صحیح بهش بدید و از گفتن جمله ” آبجی مریض شده” خودداری کنید این موقعیت خوبیه که موضوع پریود رو براشون توضیح بدید و ازشون بخوایید تو این دوره باملاحظه تر باشن.

خلاصه کلام

هرچی فرزندانمون درک بیشتری از بدنشون داشته باشن بهتر میتونن از خودشون محافظت کنن و برای بدنشون بهتر تصمیم بگیرن.باز کردن موضوع پریود فرقی نداره فرزندتون پسره یا دختر حتما موضوع عادت ماهیانه رو باهاشون در میون بذارید و به پسر هاتون آموزش بدید تا اطلاعات درستی داشته باشن و به فرد با ملاحظه تری تبدیل بشن، پس مطمئن باشید اطلاعاتی دقیق و درستی در اختیارشون قرار میدید. تابو ها رو بشکنید و بفکر سلامت روان و نسل آینده باشید.

پخشه

پخشه

من فاطمه هستم. از سال 98 کار توی پخشه رو با عشق شروع کردم و همیشه سعی کردم یاد بگیرم و خودم رو رشد بدم. کار تیمی رو دوستدارم و سعی میکنم هر روز یه تجربه جدیدی رو کسب کنم و ارتباط گرفتن با مخاطب های پخشه یکی از لذت بخش ترین قسمت کار روزانه منه. مقاله های منو حتما بخونید و نظراتتون رو برام بنویسید حتما میخونم و تا جایی که بشه بهشون جواب میدم.
ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. سمیه گفته؛
    13:10 1401/08/16

    ممنون جامع و کامل بود

  2. زهرا گفته؛
    13:23 1402/01/25

    چقدر بامزه و خوب نوشته شده بود عاشق چایی نباته شدم واقعا 😁😂

    • مرسی از توجه ات، اگه موضوعی تو مقاله جا افتاده که بهش اشاره نکردیم حتما باهامون ذرمیون بذارش که بتونیم مقاله هامون رو بهتر بهتر کنیم ;-)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالاتی که شاید دوست داشته باشید بیشتر بخوانید: